!Denne siden er under utvikling. Finner du feil, eller har forslag, ta kontakt!
Fortnite er et skytespill som har blitt veldig populært på grunn av sin barnevennlige stil og stadige popkulturelle referanser. Det startet som et noe ukjent overlevelsesspill. Men etter det kopierte spillmodusen til et annet spill, Playerunknowns Battleground (PUBG), vokste det raskt i popularitet. Siden har Fortnite vokst seg til å bli en av verdens største merkevarer.
Den sentrale spillmodusen i Fortnite heter Battle Royale. Her spres 100 spillere rundt om på en stor øy, hvor alle må utforske omgivelsene, samle våpen og kjempe mot de andre spillerne etter hvert som man treffer på de. Samtidig omringes øyen av en stormsirkel, som stadig krymper spillkartet og tvinger spillerne inn i konfrontasjoner med hverandre. Vinneren er den siste spilleren eller det siste laget som overlever.
I tillegg har spillet en rekke andre spillmoduser som er laget av utviklerne selv (Eric Games), eller av andre spillere. Her varierer kvaliteten veldig, fra humoristiske minispill til gjennomførte og populære spillmoduser.
Skytespillmekanikkene er forholdsvis enkle i forhold til mange andre skytespill. Spillfiguren ses bakfra i tredje-personsperspektiv, med et sikte foran .
Fortnite
Sjanger: Skytespill, Battle Royale
Spillere: én lokalt, inntil 4 på lag over nett
Plattformer: Pc (krav: middels gaming-pc), Playstation 4/5, Xbox One/Series, Nintendo Switch, Android
Alder: alle, 10+ og 12+, men kan spilles av yngre så lenge foreldre er involvert
I tillegg har spillet en byggemekanikk, hvor man kan sette opp vegger, tak og trapper i spillverdenen, som kan kombineres til hus og andre byggverk. Dette gir en viss dybde til spillet, da gode spillere ofte kan unngå å ta skade ved å sette opp strategiske vegger og byggverk mellom seg og motspillerne.
Særlig yngre spillere er glad i Fortnite fordi det er lett å sette seg inn i og mestre, Spillet er også spekket med popkulturelle referanser, danser og humor som .
Fortnite er også et sosialt spill, . Dette gir god trening i planlegging og lagarbeid.
Eldre spillere kan fort miste interessen i Fortnite, og bevege seg videre til spill som som er mer krevende å mestre, mer voksne i stilen, og har eldre med og motspillere. Populære valg har da vært Counter Strike (CS), Valorant, Call of Duty: Warzone og lignende konkurransedrevne skytespill.
Betalingsmodell
Fortnite er et såkalt free-to-play-spill, som altså er et spill som er gratis å laste ned, men hvor utviklerne tjener penger på kjøp i spillet. Fortnite har en forholdsvis snill betalingsmodell i forhold til andre free-to-play-spill, hvor man kan oppleve alt spillet har å tilby uten å bruke penger. Det er likevel et sterkt kjøpepress i spillet, hvor det kontinuerlig fylles på med innhold som markedsføres aggressivt til spillerne.
Hovedinntekten til Epic kommer fra å selge kosmetiske oppgraderinger til spilleren. Spillet har et rikt galleri av kostymer og danser fra kjente og populære merkevarer – for en hundrelapp kan man se ut som favorittfigurer fra Star Wars, Marvel, DC, LEGO, og en rekke andre film-, serie-, manga-, musikkuniverser.
Man kan kjøpe et såkalt Battle Pass i spillet, som belønner spilleren med masse innhold og kostymer om hen spiller jevnlig – i tillegg til valuta som kan brukes i kostymebutikken. For mange spillere er dette mer enn nok. Battle Pass varer normalt gjennom en hel sesong av spillet, som i gjennomsnitt varer ca to-tre måneder.
Battle Pass har også en klar progresjon som kan gi spillere mestringsfølelse etter hvert som hen løser opp nye ting. Særlig barn kan ta mye glede i å gjerne ha jobbet lang tid for å låse opp et skikkelig kult kostyme, for så å kunne vise det frem til venner i spillet.
Som ved de fleste spill som har innebyggede butikker bør foreldre ha passordbeskyttelse for kjøp i spillet. Dette gjøres enten i foreldrekontroll-innstillingene hos Epic Games (for PC), eller i innstillingene på spillkonsollen man spiller på (Nintendo, Xbox, Playstation, Android).
Fortnite og Esport
Fortnite Battle Royale har lenge vært et semi-populært esportspill. Dette har særlig vært drevet at populære streamere deler spillingen sin på strømmetjenester som Twitch og Youtube, i tillegg til at Fortnite ofte er en inngang til esport for mange barn – da mange populære skytespill i esportfeltet har høye aldersgrenser.
Samtidig har spillet mange elementer av flaks i seg som gjør det mindre egnet enn andre spill.
Les mer om esport i vår temaside
Fortnite og barn
Fortnite har lenge vært den store hodepinen for mange småbarnsforeldre. Å finne balansen mellom å være en trygg voksen som setter gode grenser, og samtidig ikke frarøve dem ting de kan ta glede i eller gjøre at de faller utenfor den sosiale klikken, er vanskelig. Her kan man fort havne i en skvis, hvor det er press både fra barna som ønsker å spille og det at gjerne mange nabobarn og venne av barnet får lov – samtidig som det kan komme press fra andre foreldre som kan ha sterke meninger om hva som er god oppdragelse.
Fortnites hadde lenge aldersmerkningen 12 år hos PEGI og Teen (altså 13+) av ESBR. Dette er hovedsakelig fordi spillet viser mild vold. Andre ting å være bevisst på er at spillet har et moderat kjøpepress, at andre spillere kan snakke til deg mens du spiller og at man kan bli oppspilt eller sint når spillet blir intensivt.
Aldersmerkningene i spillet ble mer komplisert i 2023 etter at utviklerne innførte et system hvor hver enkelt spillmodus i spillet får individuelle aldersmerkninger, fordelt på E (alle), E+ (10+) og T (13+). Dette er fordi spillmodusene i spillet er laget av forskjellige utviklere, i all hovedak enkeltpersoner, og da kan inneholde elementer som både er «snillere» eller «skumlere» enn hovedspillet.
Mange av spillets kosmetiske oppgraderinger og skins blir sperret i de mer barnevennlige spillene. Dette er hovedsakelig skins som har våpenlignende elementer på seg, som våpenhylstre og granatbelter, eller for eksempel horror-elementer.
Volden i Fortnite er tegneserieaktig. Det er ingen grafiske voldmarkører som blod eller lemmer som tar skade, og spillere som «dør» forsvinner i en lilla lyskjegle – uten at det ligger igjen et lik eller blod på bakken. Samtidig ser våpnene man bruker ekte ut
Den enkleste regelen for Fortnite vil være at foreldre som bruker dataspill som barnevakt for barna bør følge aldersmerkningene slavisk. Foreldre som er til stede når barna spiller, og særlig de som spiller sammen med barna, kan derimot se bort fra aldersmerkningen og fint gjøre en selvstendig vurdering om når barna er klar for spillet.
For Fortnite spesifikt er det viktigere å spørre seg om barnet håndterer intensive kampsekvenser eller det å tape uten å få veldig negative reaksjoner, eller takler det intensive tempoet i spillet uten å bli så oppspilt at det går ut over humøret deres eller husfreden.
Alle blir sint av å tape i noe som betyr noe for en, og alle blir oppspilt av å gjøre noe intensivt som man syns er kjekt. I Fortnite kan derimot et tap føles tyngre, da lang tids opparbeiding av våpen og progresjon i spillet plutselig og brått kan stoppes på grunn av en liten feil eller en uheldig kampsituasjon.
Blir barnet så oppspilt eller sint av spillet at det går ut over det man føler er normalt, eller at det tar lang tid å lande igjen, så er det gjerne på tide med en pause. Og skjer dette ofte, bør man gjerne vurdere å vente til barnet er litt modnere.
Særlig om man har barn med ADHD andre neurodivergente diagnoser bør man være litt ekstra på vakt. Inntrykk fra spillet kan for barn med slike diagnoser tolkes annerledes, de intensive situasjonene kan skape mer ekstreme reaksjoner, eller det kan skje at barna hyperfokuserer så mye på spillet at det tar vekk fokus på alt annet.
Samtidig må en være bevisst på at digitale arenaer, og spill som Fortnite, i noen tilfeller kan være en sosial livlinje for barn som av forskjellige grunner har problemer med sosiale stuasjoner. Det å slappe av med et spill etter en dag med masse inntrykk eller utrygge sosiale situasjoner, og kunne ha venner i headsettet uten andre distraksjoner, kan bety mer for hen enn du tror. Samtidig er sosiale spill som Fortnite for mange en alternativ måte å bygge nettverk inn mot klassevenner og andre på egen alder.
Men da er det viktig å ta forhåndsregler, som å ha passordbeskyttelse på alle kjøp i spillet og skru av muligheten for at utenforstående snakker med barnet – og være tilstede om det skjer noe negativt underveis i spillingen som krever en trygg voksen.
Som med de fleste spill som har flerspillermuligheter er det viktig at man er bevisst på at det fort kan skje uønskede sosiale situasjoner i spillingen. Barn kan være ufin mot hverandre «i kampens hete», eller ta med seg krangler eller mobbe** inn i spillsituasjonen. Siden mange ofte spiller spillet med andre som ikke er tilstede i samme rom som en, så kan terskelen for å si og gjøre kjipe ting senkes.
Om et barn holdes utenfor i skolegården eller på fotballbanen er det lett å se, men det er vanskeligere å få med seg når noen blir holdt utenfor i digitale arenaer. Barn kan finne på å «straffe» hverandre ved å kicke de fra spillaget, eller unngå å si ifra når gjengen skal spille sammen.