!Denne siden er under utvikling. Finner du feil, eller har forslag, ta kontakt!
Genshin Impact er et eventyrspill satt til et fiktivt land som henter inspirasjon særlig fra kinesisk og japansk historie og kultur. Sentralt i spillet er en rekke figurer som drar inspirasjon fra østasiatisk populærkultur – da særlig japansk manga og anime.
I spillet setter man sammen et lag av disse figurene som man bruker til å utforske verdenen, utføre oppdrag og kjempe mot monstre. Om man spiller sammen med andre, så kan de styre de andre figurene i laget.
Visuelt har spillet en nydelig tegneseriestil, som ligner mye på The Legend of Zelda: Breath of the Wild og Immortals Fenix Rising og Monster Hunter Rise. Landskapene er preget av lange horisonter med nydelig utsikt, og byer med vakre historiske østasiatiske bygninger.
En sentral mekanikk i Genshin Impact er at man spiller som et lag med fire figurer som har forskjellige egenskaper. Mange av spillets monstre og oppgaver krever at man har en god synergi mellom figurene, og bruker egenskapene deres taktisk og til riktig tid.
Genshin Impact
Spillere: én lokalt, inntil 4 på lag over nett
Plattformer: Pc (krav: medium gaming-pc), Playstation 4/5, Xbox One/Series, Android, iOs
Sjanger: Eventyr, massivt onlinespill
Alder: 12+, men kan spilles av yngre så lenge foreldre er involvert
Flammeelement. Bilde: miHoYo
Figur A gir gjerne et kraftig skjold som beskytter mot angrep, figur B bruker trylleformler for å heve kampstyrken i gruppen, mens figur C gjør massiv skade.
I tillegg har de forskjellige figurenes angrep element-egenskaper, hvor enkelte fiender tar mer skade fra for eksempel flammer, mens andre er svak mot is. Dette gjør at ellers generiske kamper føles dynamisk og gøy.
Inntil fire spillere kan spille sammen, og bekle de forskjellige rollene – mens spillere som spiller alene kan bytte mellom figurene i sanntid. Særlig denne flerspillermuligheten har vært med på å gjøre Genshin Impact til en av verdens mest populære spill, da det å dele spillinteressen og oppleve historien og verdenen sammen er veldig sosialt.
Demografi
Genshin Impact er særlig populært blant jenter men spilles også av mange gutter. Spillerne er hovedsakelig barn og tenåringer. Siden dette er et rolig spill som fokuserer på utforskning, historiefortelling og langsiktig samling av figurer og utstyr er det gjerne et spill som tiltrekker seg spillere som ønsker å slappe av og være sosial heller enn konkurranserspillere.
Mange spiller spillet sammen med spill som Animal Crossing, Sims 4, Stardew Valley, og særlig Honkai Star Rail – som på mange måter kan ligne på Genshin Impact. Noen beveger seg også videre til massive rollespill når de blir eldre, som Final Fantasy Online, Elder Scrolls Online og World of Warcraft.
Cosplay
På grunn av de vakre/spennende figurene i spillet har Genshin Impact blitt et populært spill å hente inspirasjon til cosplay fra.
På cosplayarrangementer og -konferanser er det ikke uvanlig at en stor del av deltagerne kommer utkledd som Genshin-figurer. I konkurranser er det gjerne vanlig å utspille scener og dialoger fra spillet som en del av fremførelsen.
Noen velger å lage kostymet fra grunnen av, mens andre kjøper ferdige kostymer fra nett. Gode Genshin-kostymer kan fort bli dyre, da det ofte er veldig mange detaljer, farger og unike materialvalg i antrekket.
Foto: Wikimedia Commons
Populære figurer å cosplaye er særlig Shenhe, Paimon og Amber (t.v), men de fleste figurene i spillet har sine fans.
For å lese mer om dette har vi en egen temaside om cosplay
Betalingsmodell og gambling
Spillet er et såkalt free-to-play-spill, som gjør at det er gratis å laste ned mens utviklerne heller tjener penger på å selge effekter i spillet. Hovedinntekten til utviklerne av Genshin Impact kommer da i i all hovedsak i form av såkalte loot bokser.
Loot bokser er en kritisert form for spillfinansiering. En loot boks kan minne mye om det å kjøpe en samlekortpakke i butikken – for eksempel fotballkort eller Pokémon-kort. I hver boks er det et gitt antall premier, som kan inkludere figurer og oppgraderinger som styrker dem i kamp.
Dette er en sjansespillmekanikk som har vært en del av gaming lenge. I mange massive flerspillerspill, og spill som Diablo og Borderlands, får du gjerne tilfeldig utstyr om du nedkjemper en fiende. Dette gir spillet gjennspillerverdi, da du gjerne må gjøre samme oppgave eller nedkjempe samme fiende flere ganger for å få tak i det du ønsker deg.
Det er derimot når man kobler inn penger i mekanikken at det blir negativt, da enkelte spillere kan bruke masse penger uten å faktisk få noe særlig igjen for det. Oddsene for å vinne de figurene eller det utstyret du ønsker deg er ofte bevisst satt lavt fra utviklernes side for å oppfordre til flere kjøp.
Et godt eksempel på dette er da dr. Rune Mentzoni i en undersøkelse brukte 32.000kr på kort i spillet FIFA Ultimate Team, uten å få en eneste fullversjon av Ronaldo (som gjerne var nettopp den spilleren flest spillere ønsket seg). Les mer om undersøkelsen her: (link)
Det aller meste i Bensin Impact kan tilegnes ved å spille normalt, men som i lignende spill er det bevisst gjort slik at man må spille mye for å få tak i alt – som jo er fordi utvikleren ønsker at spilleren skal bli lokket til å bruke penger i spillet.
En særlig negativ konsekvens av denne typen betalingsmekanikk er at den ligner veldig på gambling og lotterispill. Mange av de visuelle effektene som blir brukt i spill som bruker slike mekanikker er gjerne direkte inspirert av gamblingsider på nett – med blinkende lys, fargeeksplosjoner, mynter som «renner over skjermen», i tillegg til positive lydeffekter og melodier.
Barn
Genshin Impact har fått aldersmerking 12 år i **esbr og Teen (altså 13+) i USA. Dette er hovedsakelig på grunn av mild vold og referanser til alkohol. Foreldre som setter seg inn i spillet, og har særlig blikk på kjøpepresset i spillet og hvem barnet spillet/snakker med, kan fint se bort fra aldersgrensen og se an selv når barnet er modent for spillet.
Volden er mild og tegneserieaktig. Figurene bruker sverd, buer og magi for å nedkjempe monstre, men det blir aldri vist noen grafiske spor av angrepet annet enn visuelle indikatorer på at man traff målet – ingen blod, synlige kroppsskader eller lik som ligger igjen på bakken etter kampen.
En av byene i spillet (Mondstadt) har vinbrygging som en sentral industri, og enkelte figurer drikker alkohol i spillet/historien. Noen steder har alkoholinspirerte navn, som Cider Lake. Det er ingen avbildninger av fyll i spillet.
Spillet har ingen eksplisitte seksuelle temaer eller hendelser. Mange av figurene har derimot påkledninger som kan være avslørende, med dype utringninger og korte skjørt. Kulturen rundt spillet har også elementer av seksualitet, hvor enkelte lager cosplaykostymer eller kunstneriske uttykk som fremstiller figuerene mer seksualisert eller plasserer de i seksuelle kontekster. Dette er ikke direkte koblet til spillet, og da noe man må oppsøke selv.
Det at man kan spille sammen med andre gjør at man kan komme i kontakt med andre mennesker i spillet og miljøet rundt. Særlig for yngre spillere bør en ha innsikt i hvem barnet spiller med, og hvilke digitale miljøer de oppsøker utenfor spillet – på nett eller på Discord.
Spillet er stort sett rolig og historiedrevet, med enkelte intensive kamper innimellom. Konsekvensene av å tape er små. Spillet vil derfor fremkalle lite agresjon hos spilleren. Siden spillet ikke har klare skiller mellom spillsesjoner kan det fort dra ut i tid, gjerne særlig siden spillet også kan tas med «på sengen» ved å spille videre på feks mobilen – det er derfor lurt å ha gode rutiner for å avslutte spillet så det ikke går ut over søvn, skolearbeid eller andre viktige ting i barnets liv.
Bildeserie: miHoYo